Een prettig gesprek met Salim: Peugeot 208




De vrouwelijke imam zat op een bankje in de zon op het terras van de sportschool. 

Op de sportschool kwam ze Salim geregeld tegen. Hij was altijd heel vroeg aanwezig, net na zonsopgang, dan was er bijna niemand aanwezig, behalve de allervroegste vogels. 

Zoals gewoonlijk kwam hij met z'n Porsche 911. Het liefste kwam hij rennend of met de fiets, maar meestal kwam hij tijd tekort en dan was z'n Porsche 911 wel zo handig. 

Imam Salima keek gepikeerd op haar telefoon. Ze zocht afleiding, omdat ze geïrriteerd (in plaats van geïnspireerd) raakte van de meeste mannen die haar pad kruisten. Hoe was het mogelijk dat Salim voor haar een en al inspiratie was, terwijl de gewone mannen die ze tegenkwam niks van haar ziel leken te begrijpen ?

Salim zag de imam al door het raam buiten op een bankje zitten. Hij seinde de barman: "twee smoothies op het terras!" en kwam vervolgens naast de imam zitten en zei: "Salaam walaikoem imam, wat kijk je streng?"

"Ik vind mannen vermoeiend."

De barman kwam met de smoothies. "Een lekkere smoothie voor een lekkere dame" zei Salim met z'n innemende donkere ogen, terwijl hij de imam d'r smoothie 🥤 gaf. 

"Dankje Salim en sorry dat ik alle mannen over één kam scheerde. Jou bedoelde ik natuurlijk niet. Je bent een verademing. Ik...."

"Het is goed imam. Je mag je 'bad day' hebben. Mannen zijn niet perfect, zelfs ik niet. Kun je het ons vergeven?"

"Weet je Salim, ik wil niet streng zijn naar de man, maar soms hebben mannen niet door dat ze een vrouw tot op het bot pijn kunnen doen met een uitspraak. Een meneer begon over mijn wenkbrauwen en of ik ze niet even bij kon scheren om "vrouwelijker te worden". Die lul (excusez-le-mot) had niet door dat mijn wenkbrauwen uniek zijn voor mij. Een fundamentele expressie van mijn karakter en stijl."

"Ken je hem?"

"Nee, niet echt. Ik ken hem online. Hij kwam over als een nette man."

"Je kent hem dus niet."

"Nee."

"Dank kan hij je ook niet tot op het bot pijn doen. Hij gaf zijn mening. En als je de gemiddelde man kent dan weet je toch dat deze van geeepileerd houdt ?"

"Ja?"

"Kortom, hij was voorspelbaar. Als 'vrouwelijke ninja' had je dit allang moeten weten."

"Dat is waar."

"Waarom ben je toch 'tot op het bot' geraakt?"

"Misschien hoopte ik ergens dat hij "het was". Daarom deed het pijn. Ik denk dat het met m'n vader te maken heeft. Die oude wond. Ik werd afgewezen voor wie ik was. Die wenkbrauwen zijn meer dan alleen vorm, ze representeren mijn ziel, mijn karakter."

"Je gaf hem teveel aandacht. Aandacht die hij nog niet verdiende."

"Wat bedoel je?"

"Je zei dat je hoopte dat hij het was. Dat is de verkeerde instelling. Ga ervan uit dat hij het niet is, tot je weet hoe hij over je wenkbrauwen denkt 🙃. Ze zijn zo te horen voor jouw fundamenteel. Een man die ze niet "au naturel" mooi vindt is niet de man die jij wil. Waarom zou je dan hopen dat een man de ware is voordat je weet dat hij aan je maatstaven voldoet?"

"Zucht. Ik denk dat ik me soms alleen voel en de aandacht wel prettig vind."

"Wen er maar aan. Je zult je altijd alleen voelen, zelfs als je de ware vind. Dat heet autonomie."

Salim zag er erg aantrekkelijk uit met de zwarte sport-handdoek om z'n nek. Hij zag er atletisch uit, bijna een bodybuilder en de jongensachtige glimlach maakte hem nog aantrekkelijker. 

"Kies waar je gelukkig van wordt. Je wordt gelukkig van je bushy wenkbrauwen? Prima toch? Maak ze nog wilder. Dan schrik je ook de heren af die daar niet van gediend zijn. Jij hebt geen hoofddoek nodig," zei hij met een knipoog. 

"En wat vind jij van m'n bushy wenkbrauwen?"

"Ze staan jou sexy. Niet elke vrouw kan dat hebben. Jij wel."

"Zit je me niet gewoon naar de mond te praten Salim?"

Salim spreidde zijn benen nog wijder en praatte nog zachter om zijn punt te maken:

"Ik hou van de Japanse wabi-sabi, de filosofie van natuurlijk en imperfect perfect. Daarnaast pas je met jouw wenkbrauwen in mijn collectie 'byzondere vrouwen'. Ik rij niet alleen in byzondere auto's. De meeste mannen hebben een voorkeur voor een Peugeot 208, niet voor een Porsche 911. Verschil moet er wezen. (knipoog)"

De imam zoog aan haar rietje. De mango- smoothie smaakte heerlijk verfrissend. Salim was nergens meer te bekennen, maar ze was een belangrijk inzicht rijker: de meeste mannen kiezen een Peugeot 208.

Comments

Popular Posts