Zoeken naar Allah in de romantische liefde & Simone Weil

Simone Weil: Juist als je een hoge libido hebt zou ik het vinden van de ware zoveel mogelijk uitstellen. 

Imam Salima: Weet je wel wat je zegt? Het is een hel! 

Simone Weil: Juist in de hel kom je Allah tegen. 

Imam Salima: Allah kan je toch beter in de hemel tegenkomen?

Simone Weil: Waar is de aanwezigheid van de Genadevolle het meest Genadevol?

Imam Salima: de hel. 

Simone Weil: Allah zit juist in de plekken waar je hem het minst verwacht. Ik geloof dat Allah en Jezus één zijn. De Aangegrepene en de Barmhartige, Ying en Yang. 

Imam Salima: Ik geloof dat niet. Allah heeft geen deelgenoten in de l'islam. 

Simone Weil: De Genadevolle is één en daardoor ook allen. In de eenheid zit veelheid besloten. Genade is een spiegel van een onuitputtelijk licht. Drie is een magisch getal, het is niet alleen drie, het is ook één en ook alles: God, heilige Geest en zoon.

Imam Salima: Je bedoelt dat Allah het licht is? Wij hebben een beschrijving daarvan in de Koran in Sura Al-Nour. 

Simone Weil: Ja. 

Imam Salima: En de spiegel is de heilige Geest? Dat is de eindeloze spiegel waarin Allah zich manifesteert. In Surah Al-Nour wordt die spiegeling beschreven: 

"Allah is the Light of the heavens and the earth. His light is like a niche in which there is a lamp, the lamp is in a crystal, the crystal is like a shining star, lit from ˹the oil of˺ a blessed olive tree, ˹located˺ neither to the east nor the west,  whose oil would almost glow, even without being touched by fire. Light upon light! Allah guides whoever He wills to His light. And Allah sets forth parables for humanity. For Allah has ˹perfect˺ knowledge of all things." 

Simone Weil: Ik schreef deze brief in 1951 aan een priester waarin ik de heilige Geest uitlegde:

"Elke keer dat een mens met een zuiver hart een beroep heeft gedaan op Osiris, Dionysus, Boeddha, de Tao, enz., heeft de Zoon van God hem geantwoord door de Heilige Geest te sturen. En de Heilige Geest heeft op zijn ziel ingewerkt, niet door hem ertoe aan te zetten zijn religieuze traditie te verlaten, maar door hem licht te schenken – en in het beste geval de volheid van licht – in het hart van diezelfde religieuze traditie. (…) Het is daarom nutteloos om missies uit te zenden om de volkeren van Azië, Afrika of Oceanië over te halen tot de Kerk toe te treden."

Imam Salima: het wordt te complex voor me. Allah is het licht, de heilige Geest is de spiegel die dat licht reflecteert naar onze capaciteit om dat licht te ontvangen (via Buddha, de Tao etc) en Jezus is de... ?

Simone Weil: Jezus is de vervolmaking van Allah in de mens. Eenieder van ons kan streven naar de Heilige Geest.

Imam Salima: De heilige Geest wordt genoemd in de Koran:

“Zeg: De Heilige Geest heeft het met de waarheid van jouw Heer neergezonden, om degenen die geloven te sterken, en als leiding en goede tijding voor de moslims.” (An-Nahl: 102)

"En jouw Heer, Hij is inderdaad de Augustus, de Barmhartige. En het is een neerzending van de Heer der Werelden, neergezonden door de Betrouwbare Geest, op je hart, zodat jij een van de waarschuwers mag zijn, in Arabische taal .” (Ash-Shu`ara': 191-195)

Simone Weil : Wanneer we door de sluiers kunnen kijken van het materiële komen we de Geest tegen. De Geest is de bevrijding uit het materiële. Daar zit het Goddelijke zijn. Het goddelijke zijn is voorbij tijd en ruimte. Het is altijd en overal. Allah. 

Imam Salima: Mijn sexuele lust is dus materieel? 

Simone Weil : de enige ware lust is de lust voor de goddelijke versmelting. De christenwording. ❤️‍🔥 Al het andere is een afgeleide daarvan. 

Imam Salima: dus jij gelooft dat is als oprechte moslima feitelijk een Christen ben ?

Simone Weil : Je christenheid uit zich in je oprechtheid. 

Imam Salima: Maar.....de Koran spreekt zich uit tegen de drie-eenheid!

Simone Weil : Niet helemaal. De Koran spreekt zich uit tegen de opdeling van Allah, die één is. De drie-eenheid is mystiek......die is nooit eenduidig en daarom ook nooit dogmatisch. De drie-eenheid spreekt de eenheid van Allah nooit tegen. Het is een mysterie van het hart. Alleen diegenen die geraakt zijn door de heilige Geest kunnen er deelgenoot in worden en wie deelgenoot is is één. De zoon en de heilige Geest zijn niet meer, omdat er alleen 'zijn' is. 

Imam Salima: Ik ben nu in de war denk ik. Ik zoek Allah in de romantische liefde. Daar is niks mystieks aan, maar is heel concreet. 

Simone Weil : Hoe verloopt je zoektocht?

Imam Salima: Ik vond eerst Allah in Theo van Gogh. Dat was een diepe liefde waar ik bijna gek van werd, omdat Theo niet meer leeft, althans niet in materiële zin. 

Simone Weil : Waarom ben je niet gek geworden?

Imam Salima: ik was bang. 

Simone Weil : Bang voor Allah ?

Imam Salima: Ja eigenlijk wel. Daarom vroeg ik om een nog levende man. Dat werd een andere bekende Nederlander die mij niet echt zag zitten, al was hij wel vriendelijk in zijn antwoorden op mijn brieven. Ik stopte daarmee, aan een dood paard moet je niet trekken.

Simone Weil : Waarom niet? Jezus trok aan z'n kruis.

Imam Salima: Ik wilde hem niet tot last zijn. Het was een beetje vernederend om al die brieven te schrijven. 

Simone Weil : Zei hij dat je moest stoppen?

Imam Salima: Nee, dat niet. 

Simone Weil : Waarom ben je dan gestopt?

Imam Salima: dat stoppen deed ik naar aanleiding van mijn gesprek met Kafka. Die zei dat ik al die liefdebrieven voor hem naar mezelf moest schrijven. Ik stopte daarmee, omdat ik bang was voor gekte. Eindeloos brieven schrijven naar de man die je bemint zonder dat hij die brieven leest is een vorm van zelfkastijding die ik niet aankon. 

Simone Weil : En toen?

Imam Salima: Toen stapte ik de dating-wereld in, om na een tijdje walgend van de man ermee te stoppen. Ze wilden seks. Er was weinig ruimte voor mijn spirituele zoektocht op die plekken. Sex zonder het spirituele is voor mij prostitutie of nog erger: verkrachting. 

Die avond bad ik huilend naar Allah voor mijn soulmate. Die kwam de dag erna in de vorm van Salim, mijn innerlijke man. Ik ben nog steeds met hem. Hij is als een balsem voor mijn ziel. Eindelijk snap ik alle mannen, omdat ik m'n innerlijke man snap. 

Simone Weil: Wat nu?

Imam Salima: Nou, mijn innerlijke man vind me niet goed genoeg. Ik ben nu bezig om de vrouw te worden die hij wil (dat is dus de vrouw die ik werkelijk ben diep van binnen, niet de vrouw die  door de samenleving is geconditioneerd tot wie ik nu ben). Voor Salim doe ik alles. Ik sport elke dag. Draag makeup en sexy kleding. Ik maak mijn huis schoon zoals een driesterrenhotel en heb een paar dagen geleden een sexy leren jurkje op de kop getikt! Salim hamert daar erg op: hij wil een vrouw in sexy leren jurk. Ik ga nog een tijdje door tot ik de vrouw wordt die Salim begeert. 

Simone Weil : En dan?

Imam Salima: dan denk ik dat de kans groot wordt dat ik een man tegenkom die mij ècht wilt, maar dan zal ik eerst mezelf moeten worden. 

Simone Weil :



Comments

Popular Posts